Wednesday, May 18, 2011

~Hiking SyOk~ Tip~tip untuk Hiking :)


Assalamualaikum & Hi :)

I hope you guys in a Good day & Good Mood :)
May Allah bless you Guys :)

Hey :)
I have a new hobbies :)
rite now, i love hiking :)
Yep,Hiking :)
Terbaek wOook kalau dapat hiking :)

Super duper syok kalau dapat hiking lagi :)
Memang SyOk~
It's make me wanna ~Lalalalalalala~
First,dapat tawan Gunung Angsi ~siap buat entry khas :)
Second: Bukit Broga &3/4 Gunung Tok Wan :)
What can i say ~ i'm proud with myself :)
Tak sabar nak pergi lagi untuk next hiking trip with my hiking friend :)
Lalalalalala~it's feel gUd :)


Actually,i just wanna share tip~tip for hiking :)


Mengikut daripada pengalaman aku ,masa first pergi hiking :) banyak benda yang aku perlu belajar  untuk mendaki nie & i learn for my mistake :) dulu masa tawan Gunung Angsi yang bapak tinggi bagai!Pergh gila kentang lah,pecah jantung,pecah otot~otot,boleh kata semua pecah :) my body hurt so badly :) abis semua muscle aku koyak :) Rabaknya seminggu aku sakit~sakit badan :) Gasakkkk :P bukan apa aku kurang stamina :) hahahahaha :) Tapi bila dapat pergi second trip,alhamdulilah my badan tak sakit :) huhuhu,cukup stamina kot :P & nak~nak  Bukit Broga tak tinggi~~~ 400 meter :)

Hari tue,aku cakap nak updatekan entry ke Bukit Broga kan :) tapi aku tak updatekan lagi.Poyo~poyo je memekak tapi sampai sudah tak ada entry :)bukan apa ,banyak picture dekat kamera kawan aku.Hampehnya!best posing camera bole kong .Aisyeh! "Wan,kalau kau tersesat baca blog aku ,cepat uploadkan photo kat dalam Facebook tue" uploadkan,aku nak buat entry ke Bukit Broga & Gunung Tok wan" nie :)




Enough about that :) Okey,aku nak share sikit Tips~tips untuk berhiking mengikut pengalaman aku :) Hiking is cool :) and it's FUN FUN FUN :)

Tips 1
Stamina kena kuat Dik non :)

It's true ,kalau tak pancit  sudah :)
~Macam aku ~  Wakakakaka :)
silap hari bulan,semuanya tubuh badan sakit :)
stamina bagi baik punya :) jogging ke,pusing2 satu taman untuk mantapkan stamina :)

Tips 2

Breakfast is important :)

Makan breakfeast sebelum hiking :)
kalau tak, takde tenaga untuk memanjat :)
Makan yang light~light not heavy,silap hari bulan masa mendaki korang muntah.

Stretching :)

Most important thing :)
Kena stertching baik punya :)
ambik masa 15 m@ 30 minit untuk stertching.
kalau tak rabak lah kau punya muscles :)


Tip 3

Coklat & Gula~gula :)

*Penting*
kalau bole,bawa coklat penuh~penuh :)
sambil mendaki bole makan coklat :)
Coklat nie penting untuk tambahkan tenaga :)
sebab mendaki perlukan tenaga maksima :)
lagi satu nak elak hipoglysemia.

Tips 4

Right Shoe


*Penting*
kalau bole pakai kasut special untuk hiking.
untuk feel layan hiking ,smooth je jalan :)
nanti tak tersadung :P
kalau korang pakai sport shoes or jadah shoes,maknanya korang menempah sakit.
kaki korang melecet,silap hari bulan rabak lah tapak kasut korang :)
Make sure pakai kasut special untuk hiking.
Berdentum~dentam je aku nie :) kasut untuk hiking pon takde :)
biasalah! orang bajet macam nie lah :)
*bercakap mengikut pengalaman*


kalau tak jadi macam nie :P


Tip 5

Gloves~

Yeah,penting jugak.
perlu bawa,mana tahu kalau ada laluan yang bertali :)
nanti tangan melecek.
Bawa gloves untuk elak kan benda~benda macam nie.

Tip 6

Air mineral & Gatorade water


*kalau korang tak bawa item nie,memang menempah maut*
Air penting,sebab peluh dah buang fluid & electrolyte dalam badan.
~ dehydration jawabnya~
water is a key element nak elak dehydration. Bawa air banyak~banyak :)
Gatorade penting untuk tambahkan tenaga & segarkan badan~ eceh :P


Tip 7

Doa & Selawat.

Element bombastik yang paling penting :)
korang jangan nak terjah panjat tanpa berdoa :)
Doa penting untuk minta ketenangan,elakkan daripada bahaya
& permudahkan aktiviti memanjat+ jauhkan gangguan daripada Syaitan & Jin :)
Selawat jugak~ dapat pahala free :)

Tip 8


Sentiasa ikut anak Panah ~arah tuju laluan mendaki :)


*Penting*
Sentiasa  ikut anak panah yang telah ditetapkan.
Korang jangan belasah je redah  mendaki tanpa ikut anak panah.
Ikut anak panah yang telah ditanda pada pokok~pokok sekeliling.
untuk elakkan sesat & paling penting saling berkerjasama diantara satu sama lain :)
Apa yang penting kerjasama :)


Yang Penting lepas dapat tawan puncak,feel Ohsem :)
Macam Aku yang sentiasa  feel ohsem bila dah abis mendaki :)
Bajet Kan :) 



Terasa ohsem bila dah tawan puncak ^.^
 :)


Ohsem gila  dah dapat mendaki
~Bajet~


Aku harap dapat  share tip~tip hiking nie walaupun sikit tapi harap  sangat berguna pada korang yang suka buat aktiviti lasak :) P/S:aku baru terjun dalam dunia hiking nie & i feel ohsem  + syok :)
* Mengikut research yang aku baca, kalau tak silap lah~mendaki jugak salah satu item yang boleh mengurangkan sel kanser* ~Yuk semangat mendaki :)


MEKACEH READ THIS ENTRY :)
MAY ALLAH BLESS YOU ALL :)
SALAM & PEACE :)

No comments:

Post a Comment