Monday, May 16, 2011

Interview~ Edisi Kipas susah Mati Jugak :) Tip~tip hendak menghadapi interview :)

    Assalamualaikum &  Hi readers :)




Bercakap pasal interview mesti korang rasa cuak,gelabah,kecut perut & rasa nak pengsan 88 sat jap :) Siapa nak fail dalam waktu interview kan?? Korang mesti nak impressed interviewer korang masa interview kan ? Betul tak? Tapi tahap nervous mesti mengunung bagai bila waktu pra~interview belum lagi nak masuk sesi interview mesti perasaan cuak membatu~batu :) Mesti korang tertanya apakah soalan yang akan ditanya?? how the interviewer respond to you?? Are there impressed with you?  & macam~macam lagi lah . Masa tue hanya Allah je tahu perasaan korang.

To me ,interview ini lebih kurang edisi kipas susah mati jugak ;) aku bercakap pon berdasarkan pengalaman aku masa pergi interview.First,korang mesti rasa teruja bila resume yang korang hantar diberikan green light :) Masa tue kalau bole nak buat lompat~lompat bintang.Aku memang tersangat teruja bila orang  panggil  interview .Dah dapat green ligth sibuk pulak nak buat research tentang organization tue, bukan apa untuk prepration.Pastu aku buka buku medication untuk hafal nama~nama ubat~>lebih untuk siap~sedia ,in case dia tanya pasal medication :) 

Yelah kalau  dalam bidang nursing jika tak tahu nama ubat,kirim salam banyak~banyak a.k.a memalukan. Tengah layan feel nak menghadap interview esok tiba~tiba diserang virus cuak :) First time aku gie interview yang betul~betul :) tup..tap..tup..tap emak kasi nasihat  dan ceramah gila panjang suruh aku relax & yang penting kena confident .Mekacih Emak ,jasa mu dikenang :) Malam tue,memang tak bole tidur sebab perasaan cuak membuai~buai.Terpusing~pusing diatas katil.Esok pagi rasa macam "Bengong jap"
nak mandi tak basah,nak sembahyang tak khyusuk & nak makan pon tak feel ~~~~> gara2 interview ,semua perkara tak betul :)

Just nak kongsi Tip~tip untuk gie interview :)  "Sharing is caring :)Kalau tulis panjang2  aku lagi merepek :) Fine lah :)

Tip Pertama 

Confident is the key factor :) 
Aku masih ingat lagi masa aku kena interview dengan doctor :) Perasaan cuak mengunung
dalam hati "Apa??doctor nak interview! Cuak! soalan  macam mana yang akan ditanya?? macam2 dalam benak fikiran.
Bila dah masuk ,sit  down and meet the doctor.Baru lega sebab doctor  tue memang nice person 
dan yang penting korang mesti confident bila jawab soalan.*confident*~ingat tue :)
Aku tak bole belah bila doctor cakap macam nie "you must a confident person in your life"
masa tue aku rasa macam nak terguling~guling atas lantai bila doctor tue cakap macam tue.
Celah mana aku confident??aku nie memang jenis penakut  :)
The Point is Korang kena buat2 confident ~untuk buat orang percaya :)Bila orang tanya,riak muka mesti confident & menyakinkan :) "If you want something,you must Fake it to make it :)
~suka2 je aku mencipta quotes ,tapi ada betulnya :)kena pandai menipu untuk nampak confident:)


Tip Kedua

You must look nice with the right outfit :)
Outfit jugak memainkan peranan yang penting bila gie interview :)
Sebab bila korang pakai outfit yang sesuai,si interviewer akan yakin dengan penampilan korang
& yang paling best siap puji korang chantek & look nice :) so,soalan yang akan ditanya akan senang:)
percayalah :)
Bagi aku,aku lebih suka pakai blouse dengan seluar :) tapi depend dengan cita rasa masing~masing :)

Tip Ketiga 


Must smile & eye Contact
Key yang memainkan peranan yang penting :)
Senyum kan sedekah ,jangan kemut :) 
Senyum bila masuk nak jumpa interviewer,senyum bila jawab soalan
senyum bila dah selesai & eye contact always :)

Tip Keempat :)

Buat research sikit latar belakang organization :)
bukan apa,senang korang hendak menjawab jika diajukan soalan tentang organization.
Si interviewer pon rasa  yakin terhadap korang :) 
Soalan yang ditanya pon mudah & pantas :)

Tip Kelima :)

Simpan certificate korang dalam fail siap~siap & prepare resume :)
Keep your cerificate & susun elok~elok :) senang si interviewer nak menilai
Susun kemas~kemas,jangan serabai ~take your time bila nak susun :)
Prepare resume~in case dia nak tengok lagi :)

Tip keenam :)

Baca selawat banyak2 & doa :)
Bagi yang beragama islam :) digalakan berselawat untuk kurangkan nervous :)
Doa :) untuk meminta pertolongan supaya tenang & tak gelabah :)

Tip Ketujuh :)

Brush up your English :)
Ini paling penting dik Non :) English is important rite now :)
English is the Key language bila gie interview :)
Just use a simple malaysian english :) tak yah nak poyo2 cakap dalam accent British :)
"We Malaysian Yo "
Aku pon guna simple english bila bercakap :)

Tip kelapan :) 

Focus & cakap mekaceh bila dah abis :)
Focus betul~betul untuk impressed kan interviewer :)
& Ucapkan mekaceh pada interviewer bila selesai :)
* Nie penting* tak kan korang nak walk off je macam tue :)
Ucapan mekaceh penting sangat :)

* Dont be Nervous & Do the best *
* Ingat Quates aku nie "If you want something,you must fake it to make it :) *
Ingat tau :)

Tapi apa yang penting :) Doa banyak~banyak,buat soalan hajat :) jika dah tertulis 
rezeki korang dekat situ :)  buat solat syukur & Dont worry,be happy :)
Kerja rajin~rajin :) Anggap Kerja itu Ibadah :)

Mekaceh baca entry aku yang panjang :)

May Allah bless you All :)

Salam & Peace :)





2 comments: